letecká historie


obrazekhlavička

Osudový omyl – Aneb první a poslední přistání proudového letadla na letišti Neředín

Letiště Olomouc- Neředín je jedno z nejstarších letišť v Československu. I přes tento fakt však nebylo po druhé světové válce již dále rozšiřováno a nikdy nebylo délkou VPD uzpůsobeno na provoz proudové techniky. I přesto všechno však k jednomu pokusu o přistání tryskového stíhacího letadla na letišti došlo. Nebyl to však záměr, ale osudový omyl.

Osudový omyl

Dne 21. května 1983 byl krásný den s ideálními letovými podmínkami. Z letiště Přerov- Bochoř startuje dvojice stíhačů Mig-21F od 1-lšp. Tato jednotka spadala pod letecké učiliště v Košicích a na letišti v Přerově na těchto letounech probíhal pokračovací výcvik budoucích stíhacích pilotů. Zatímco na letišti v Košicích se kadeti naučili základy létání na proudových typech L-29 a L-39, v Přerově je čekaly výkonější Mig-21 a Suchoj Su-7.

tet


‹ Letoun Mig-21F-13 "0618" ze stavu 1.lšp, letoun, který se stal osudný Salemu Ohramu Abughrarovi"


Jako vedený ze zmiňované dvojice tedy letěl kadet 4. Ročníku VLU Košice Salem Ohram Abughrara z Libye. Na území republiky v té době probíhal současně s našimi piloty i výcvik pilotů ze spřátelených zemí Varšavské smlouvy a Libyjští kadeti zde nebyli ojedinělí. Po provedení úkolu se v letounu s číslem 0618 na přídi Salema Abughrary rozsvítila kontrolka nízkého stavu paliva v nádržích. Nezkušený pilot vše ohlásil svému vedoucímu a dostal povolení k okamžitému návratu na základnu. Zde se však roztočilo kolo série pochybení, které vedly ke ztrátě života pilota.

Pilot se snažil co nejrychleji klesat k základně. Při tom navázal spojení s řídícím létání v Přerově. Salem, který neznal krajinu pod sebou, uviděl v dálce letiště a v domnění, že se jedná o přerovskou základnu, žádal o povolení k přistání. Dispečer na letišti Přerov však zaměnil letoun Salema Abughrary s jiným právě přistávajícím letounem s podobným indexem a přistání povolil.

V té době se však Abughrara nenacházel nad letištěm Přerov, ale mířil přímo na VPD letiště Neředín. VPD, na kterou neznalý Abughrara mířil, má však délku 420 metrů a sloužila pro rozjezd těžkých vrtulníků sovětské armády. Při přistání směrem od západu je VPD směrem do kopce po dalších cca 300 metrech přechází horizont v nezastavěnou plochu louky, která sloužila v té době jako rumiště, skládka stavebních odpadů a cvičná plocha pro armádu.

obecenstvo


‹ orientační mapka s vyznačeným směrem přistání a havárie letounu Mig-21F na neředínském letišti. Zdroj: www.mapy.cz


Vystresovaný žák Salem Abughrara nasadil na přistání, avšak z nepochopitelných důvodů nevysunul ani brzdící štíty, kterými je Mig-21F vybaven pro zkrácení doběhu a stejně tak nepoužil brzdící padák. Mig-21 tvrdě dosedl na na asfaltový pás, letoun dvakrát odskočil v důsledku vysoké rychlosti. Po přejetí konce dráhy stroj po trávě pokračoval dále vpřed , přeskočil horizont a prorazil plot ohraničující letiště. Ve vysoké rychlosti překonal několik terénních nerovností, avšak na poslední z nich došlo k destrukci letounu. Letoun se rozpadl na několik částí a zadní část stroje začala hořet. Kabina i s pilotem se utrhla a zkončila dál po směru zběsilé jízdy. Pilot se na poslední chvíli ještě pokusil o katapultáž, tu však provedl již během utržení kabiny stroje a tudíž se vystřelil vodorovně s terénem, zabil se následným nárazem do země.

Trosky stroje byly uhašeny letištními hasiči, pilotovi však již nebylo pomoci. Podle pozdějšího vyšetřování bylo zjištěno, že stav paliva v letounu byl asi 100 litrů pohonných hmot. K havárii dorazila kromě sovětských vojáků také pohotovostní hlídka SNB. Zabezpečit bylo nutno nejen místo požáru, ale také bylo třeba zajistit kanonovou munici, která se vlivem jízdy terénem a následným nárazem rozletěla okolo místa nehody. Letoun Mig-21F-13 výrobního čísla 760618 byl kompletně zničen. Z okolností lze usoudit, že příčinou nehody byla souhra několika faktorů a hlavně nezkušenost a zbrklé jednání pilotního žáka Salema Ohrama Abughrary, který za svoje chyby zaplatil cenu nejvyšší.

ocas


‹ Ohořelý trup letounu 0618,s motorem a ocasními plochami, v pozadí sídliště na Tabulovém vrchu a vzadu věže olomouckého Dómu


kabina


‹ Utržená kabina stroje, zajímavostí je, že kryt kabiny je stále zavřený, ale rozbitý. Kryt rozbila sedačka s pilotem, který se na poslední chvíli rozhodl katapultovat


vstup


‹ Vstupní konus trupu zůstal ležet na hromadě hlíny, vpravo v pozadí za lučním kvítím lze spatřit olomoucký vodojem


letecky1


‹ Serie leteckých snímků z vyšetřovacího spisu, zde letecký pohled ze západu ve směru od letiště. Jasně jde vidět "trasu" dojezdu Migu-21 a místo jeho konečné destrukce.


letecky2


‹ Další pohled na místo havárie ze severu, v poli stojí vrtulníku Mil Mi-4 ČS letectva, stromy v pozadí lemují polohu současného heliportu LZS.


letecky3


‹ Snímek od východu ukazuje jasně rozmístění trosek stroje, úplně vepředu vlevo je utržená kabina, více v pozadí ohořelá ocasní část.


Jiří Černošek

ZDROJE:
- http://forum.valka.cz/topic/view/51502/MiG-21F-13-0618
- Vzpomínky p. Zdeňka Josefíka z Přerova
- Múzeum letectva Košice
- Vzpomínky Jiřího F. Šišky
- za zprostředkování snímků děkuji Vildovi ŠVACHO z Plzně