Finské letectvo čelilo přesile sovětské armády a krom německé techniky používalo také kořistní stroje pro doplnění bojových jednotek. S jejich používáním mělo bohaté zkušenosti, protože na území finska v průběhu dlouhého konfliktu havarovalo nebo nouzově přistálo hodně sovětských letadel a jejich uvedení znovu do provozu v barvách finského letectva (Ilmavoimat) bylo zavedeno do běžné praxe. Jako zdroje náhradích dílů sloužily nepoužitelné kusy a šikovnost finských mechaniků byla další devizou.
Finskému pilotu se 8.12.1942 při pokusu o start na letišti Neředín podařilo zajet do terénní nerovnosti a poškodit letoun natolik, že bylo rozhodnuto o jeho opravě v Letově. Ta byla dokončena na jaře 1943 a pilot s ním mohl znovu odstartovat a 13. března bezpečně přistát v Helsinkách.
Z jeho odletu se dochovalo několik fotografií, kde je vidět, že letoun nese německé označení. Jedna z nich je zde:
Po příletu do Finska byl letoun přemalován do finských barev a dostal finský kód IT-24. Letoun sloužil po zbytek války a byl zrušen v únoru 1945.
Druhé letadlo sovětské provenience, také určené pro finské letectvo, se v opravnách opravovalo v roce 1943. Jednalo se o dvoumotorový bombardér Petlyakov Pe-2 1 serie. Letoun ukořistila německá armáda v sovětském svazu a poté jej odkoupilo Finsko. Během oprav byl letoun krátce vystaven také na olomouckém Horním náměstí (tehdá Adolf Hitler Platz), kde byl vyfotografován. (Fotografii však nemá autor doposud k dispozici. Nemá některý z čtenářů fotku babičky jako malé holky vedle letadla na Horním náměstí za války?)
Kuriozní situace nastala při jeho přesunu zpět do areálu opraven v Olomouci-Šibeníku. Před vjezdem do areálu, kde se Litovelská ulice stáčí doleva směrem k Neředínu, tažený, nebo převážený letoun musel při vjezdu do areálu opraven nějakou svojí částí vyčnívat do tramvajového pruhu. Jako naschvál však zrovna vjela na scénu tramvaj z Neředína a došlo ke střetu. Podrobnosti k této události však chybí. Faktem je, že Olomouc je jediné město, kde se tramvaj srazila s letadlem. Pokud by kdokoliv ze čtenářů znal nějaké podrobnosti o této události, rád je zde zveřejním.
Při opravě dostalo letadlo nástřik německou tmavě zelenou barvou RLM 71, žluté kryty motorů a směrovek a německý imatrikulační kód NS+BA. Letoun přistál ve Finsku 29. ledna 1944. Později dostal označení PE-217 a byl však brzy sestřelen v témže roce sovětským stíhačem.
Jiří Černošek
ZDROJE-finský Polikarpov:
ZDROJE-Srážka sovětského bombardéru s olomouckou tramvají: